Po zadání klíčového slova „webdesign“ nebo fráze „tvorba webových stránek“ do formulářového políčka nejznámějšího českého vyhledávače obdržíte statisíce až miliony relevantních odpovědí. To je holý fakt. Zkuste si to na vlastní myšku. Inflace výsledků vyhledávání mě svádí k teorii (prozatím ale nedoloženou statistickými fakty), že český národ se v jednadvacátém století rozdělil na dvě diametrálně odlišné skupiny. Vychází to, řekl bych, pěkně fifty-fifty. Polovina nešťastníků ví houbeles o tom, jak se tvoří web, ale potřebují prezentaci a tak musí platit. A druhá půlka z této skutečnosti tyje a spokojeně vydělává na neznalosti svých spoluobčanů. Velká část českého národa obdařená internetovou přípojkou zkrátka provozuje webdesignerskou profesi.
Dovolím si prohlásit, že se jedná o specifikum, které v celém okolním civilizovaném světě nenajdete, protože se naskýtá otázka, kdo a proč třeba staví silnice, domy nebo peče chleba? Nebo odváží odpad? Jednu takovou webem nevybavenou odpadní firmu objevila má dvorní grafička na brněnské dálnici a málem havarovala v okamžiku, kdy předjížděla starou fekální Vétřiesku s purpurově obarvenou cisternou, která nesla jednoznačné reklamní poselství: "Vaše hovno - naše radost". Geniální reklamní sdělení.
Orientovat se v tak nepřehledné džungli neodolatelných nabídek na tvorbu webové prezentace je velmi těžké a pro laika prakticky nemožné. Zkratky, které studia používají už navíc nejsou to, co bývaly v době, kdy si Ivan Mládek dělal prdel z dnes archivního a ceněného DKW. Mimochodem, našel se i borec, který kdysi populární písničku přiblížil moderní době. Vychutnejte si ten bezva text. Proto jsem se po zralé úvaze rozhodl, že platící polovině národa poskytnu zdarma návod, jak nenaletět a jak se ve složitých nabídkových textech webdesignerů orientovat. Zveřejňuji tímto překlad nejčastěji používaných marketingových plků a doufám a věřím, že se opět dobře pobavíte.
Slovník je k dispozici zcela zdarma a dopředu se nezákonně vzdávám veškerých autorských práv. Nicméně – pokud občas něco z níže publikovaného využijete, vězte, že mým oblíbeným pitím je kvalitní Modrý Portugal. To jen na okraj.
Jsme mladá, dynamicky se rozvíjející, ryze česká firma, zabývající se tvorbou webových stránek.
Překlad: Jsme parta nedouků rok po maturitě, ale máme velké plány do budoucna. Počítač nám darovali rodiče a o tvorbě webu zatím víme velký kulový. Čerstvě jsme si založili es-er-óčko a vyrobili si vizitky s honosnými tituly. Máme „project managera“, „sales managera“ i „art directora“ a vůbec jsme děsně cool a in. Naším zatím největším úspěchem byla výroba špičkového webu pro klan pařící českou herní pecku „Neser, nebo tě zastřelím“ s kompletním administračním systémem postaveným na phpBB.
Naše společnost má následující znalosti a zkušenosti s jednotlivými oblastmi IT: operační systém: Microsoft Windows, kancelářský software: Word, Excel, Access, PowerPoint, FrontPage, PhotoDraw. Konstrukční programy: Autocad 2000 + MechSoft Profi Plus, Inventor 5. Programovací jazyky: Visual Basic 5.0 a 6.0, VBA, Turbo Pascal 7. Internetové programovací jazyky: XHTML, CSS, JavaScript, PHP3/4. Databázové programovací jazyky: SQL. Ostatní znalosti: Znalost počítačových sítí. Základní znalosti: ASP.NET, SQL Server, MySQL Server.
Překlad: Všechno výše zmíněné jsme tak trochu na warezu ukradli a naučili jsme se to spustit. Víme prd, co všechno ten soft umí, ale jsme dobří v marketingu a klient jenom čumí, jaké máme mozky.
Naše webdesignerské studio vytváří originální grafiku a web design s ohledem na potřeby zákazníků. Náš design je vždy originální a jedinečný.
Překlad: Byla sice fuška najít zahraniční web s free template, který není tak profláklý, ale zvládli jsme to na jedničku. Ovládáme cracknutý Photoshop natolik, že dokážeme vymazat původní copyright.
Pro významného klienta jsme vyvíjeli a testovali interní webovou aplikaci.
Překlad: Měli jsme kliku, že fotřík jednoho z členů našeho týmu je členem představenstva nadnárodní telekomunikační společnosti. Najali jsme si tedy profíka na databázové systémy a vyfakturovali si dvojnásobnou částku, aniž by o tom autor kódu věděl. Jsme fakt dobří webdesigneři.
Ctíme validitu, sémantiku a hlavně přístupnost webů. K tvorbě webů využíváme standartů XHTML 1.1 a CSS 2.1.
Překlad: I frames jsou stoprocentně přístupné, když o jejich záporech zákazník nemá ani tucha. Že v XHTML 1.1 nejsou rámce a nikdo tohle DTD nepoužívá víme, ale co je komu do toho. Byznys je prostě byznys.
Dalo by se pokračovat dál a dál. Nebudu. Dám raději volné pole působnosti komentářovému spamu a vašim zajisté podnětným nápadům (nejlepší postřehy odměním). Zkuste se ale zamyslet nad faktem, že zedníkem se obyčejný mladý muž může stát až po třech letech náročného studia, zatímco webdesignerem se prohlásí každý, kdo potřetí v životě zapnul počítač.
Já letos s úžasem v očích pozoroval souseda, jak mi z pálených cihel staví ubytovnu pro uhlí (odborně se malý zděný palác nazývá „uhlín") a nestačil jsem žasnout, jak mu jde práce od ruky. Tak mi to nedalo a hloupě jsem se zeptal: „Mistře, kde jste se naučil všechny tyhle šikovné grify?" A on povídá: „Dělám svou práci už téměř třicet let. Baví mě. Každý den se přesto učím něco nového. A nikdy nemůžu podvést svého zákazníka. Protože když chlívek postavím blbě, tak za dva roky spadne a zabije prase v době, kdy není zabijačka. Jelita i jitrnice budou v hajzlu a já budu za blbce. To si přece nemůžu vzít na svědomí."
A to je celé tajemství poctivé práce. Zedník bafnul placatou lžíci a dorazil své dílo. Můj "uhlín" stojí a co budu živ, nespadne.
Protože ho vyrobil skutečný profík.